the_dress

Het jurkje

Ineens was het trending topic, miljoenen mensen hadden het erover. En alleen al in Nederland  kwam daar nog eens een miljoen mensen bij nadat Umberto Tan zich erover gebogen had: het jurkje. Een couturieus niemendalletje dat het tot wereldnieuws schopt doordat een deel van de mensheid de jurk in blauw en zwart ziet uitgevoerd, daar waar een ander deel van de bevolking het kleedje toch echt in goud en wit ziet. Heftige discussies op het internet, voor- en tegenstanders, zelfs de wetenschap bemoeit zich ermee. De foto is zó close up genomen dat ons brein niet precies weet in welke setting het geplaatst moet worden. Is het buiten of binnen? Is het licht of donker? direct of indirect licht? Klaarblijkelijk vullen verschillende mensen deze details verschillend in omdat onze ogen wel kijken maar niets zien, bepalen de hersenen in welke frequentie de kleuren ‘gelezen’ moeten worden. De maker van de jurk brengt het verlossende woord: “Hij is blauw met zwart”. De voorkeur op internet gaat overigens uit naar de uitvoering in goud en wit, maar ach voor de ‘koopknop’ in het brein maakt dat niets uit. Want van de ene op de andere dag is dit afzichtelijke jurkje niet aan te slepen. Bijzonder? Nee! Een van de drie paradoxen in ons brein is dat we ons bewust graag van de groep onderscheiden, maar dat we onbewust juist graag in de pas van de kudde lopen. Zo kan het gebeuren dat de halve wereld ineens een paar Uggs prevaleert boven een paar Prada’s. Ineens willen we allemaal jeans met gaten en witte auto’s, althans tot een jaar geleden, want iedereen weet dat zwart het nieuwe wit is. Is het dan zo dat het niet uitmaakt wat ze over je zeggen als ze maar over je praten? Dat ook weer niet, want als je de topinkomens openbaar maakt, zoals in 2006 verplicht werd gesteld, verdienen de laagstbetaalde toppers binnen de kortste keren evenveel als de best verdienende. Het door een Nederlandse arts bedachte ‘nosaybo’ lijkt een verstandige optie als het gaat om het voorkomen van ongewenst gedag, zag hij toen zijn wachtkamer vol zat met gevalletjes RSI, een fenomeen dat overigens ook weer is overgewaaid. We willen gemiddeld zijn bleek ook uit een recent onderzoek naar energieverbruik in een wijk. Wie te horen kreeg dat hij boven het gemiddelde verbruik zat, nam direct maatregelen, maar wie hoorde dat-ie onder het gemiddelde zat, begon zijn energieverbruik zonder dat hij dat doorhad juist op te voeren. Aan gemiddelden is dan ook goed te verdienen. Laat maar zien hoeveel klanten uw product al hebben gekocht, plak op uw auto dat u ‘op weg bent naar een tevreden klant’, heus het werkt. Ik heb het al honderden retailers geadviseerd.

Martin de Munnik
Neuromarketing expert


De Munnik is samen met de vermaarde cognitief neuro-wetenschapper Professor dr. Victor Lamme partner in Neurensics; volgens The ARF het meest innovatieve neuromarketingbureau in de wereld. Neurensics onderzoekt en adviseert in gedragsbeïnvloeding.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>